Zer da Baldintzapen Operantea edo Instrumentala?
Baldintzapenaren Klasikoen bidez, ikusi dugun bezala, erantzun automatikoak ikasten ditugu. Baino gizakiok ikasten ditugun erantzun guztiak ez dira automatikoak. Pertsonek ekintza eta jokaera asko nahita egiten ditugu eta askotan pertsona bakoitzak erabakitzen du nola jokatu. E.L.Thorndike eta B.F.Skinner dira baldintzapen operantearen ordezkariak.
Thorndike-k (1874-1949) katuekin egin zituen bere esperimentuak eta esperimentu hauetan oinarrituz baldintzapen operantearen lege garrantzitsu bat ondorioztatu zuen: efektuaren legea. Honek dio jokaeraren ondorioa atsegina bada jokaera errepikatuko dela. Alderantziz jokaeraren ondorioa desatsegina edo txarra bada ez da errepikatuko.
B. F. Skinner (1904-1990) psikologo estatubatuarrak ikasketari buruzko ikerlanak egin zituen eta behavioristen artean toki nabarmena izan zuen. Berak bere esperimentuak egiteko kaxa berezi bat sortu zuen. Skinner-en kaxa kaiola bezala zen eta bertan usoak eta arratoiak sartzen zituen. Bazituen depositu edo erretilu bat janariarentzako eta palanka edo botoia janariaren deposituari lotuta. Animalia gosez zegoen eta janaria lortzeko palanka edo botoia ukitu behar zuen. Saiakera batzuen ondoren ezer lortu gabe, ustekabean animaliak jotzen zuenean janaria erortzen zen depositura eta horrela, behin eta berriz eginda, usoak ikasiko
du zer egon behar duen janaria lortzeko eta kaxan sartu bezain pronto palanka joko zuen.
Ikasitako erantzun baldintzatua ez da soilik mekanikoki sortzen. Animaliak errepikatzen du ekintza ondorio positiboa duelako, eragingarri edo errefortzua izan delako. Esperimentu hauetatik abiatuz, Skinner-ek ondorioek jokabidean duten eragina aztertu zuen eta baldintzapenaren operantearen legeak formulatu zituen:
1. Jokabidearen ondorioa errefortzu bada, jokabidea errepikatuko da.
2. Jokabidearen ondorioa zigorra bada, ez da errepikatuko
GIL, P. (2007): Hezkuntzaren Psikologiari buruzko hainbat galdera
No hay comentarios:
Publicar un comentario